Vorträge

Knapp, M. & Kilian, M.: How do wellbeing and school culture matter in educational change processes? Findings from a longitudinal multi-cohort evaluation study. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2018 “Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?“ an der Freien Universität Bozen, Italien, 03. – 07.09.2018.

Katschnig, T., Knapp, M., Kilian, M. & Geppert, T.: Following Students through their School Lives – Main Results from eight years of Evaluation Research on a School Reform in Austria. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2018 “Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?“ an der Freien Universität Bozen, Italien, 03. – 07.09.2018.

Geppert, C., Katschnig, T. & Forghani-Arani, N.: Teachers’ Implicit Attitudes and their Effect on immigrant Students’ academic Aspirations. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2018 “Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?“ an der Freien Universität Bozen, Italien, 03. – 07.09.2018.

Geppert, C.; Emotions And (Learning) Motivation In School Development Processes. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2018 “Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?“ an der Freien Universität Bozen, Italien, 03. – 07.09.2018.

Ciolan, L., Katschnig, T., Altrichter, H. & Ezkorn, N.: Social Impact and Tension Between Research and Policies. As part of Doing Educational Research: Overcoming challenges in practice. Session/ Symposium im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2018 “Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?“ an der Freien Universität Bozen, Italien, 03. – 07.09.2018.

Forghani-Arani, N., Geppert, C. & Katschnig, T.: Different Data Sources – Different Conclusions? A Study on Implicit Prejudices. Vortrag im Rahmen der International Conference of the Mixed Methods International Research Association | MMIRA 2018 an der Universität Wien, Österreich, 22. – 25.08.2018.

Knapp, M. & Kilian, M.: Integrating qualitative and quantitative data to evaluate the multiple perceptions and experiences of actors in a school-reform process understanding. Vortrag im Rahmen der International Conference of the Mixed Methods International Research Association | MMIRA 2018 an der Universität Wien, Österreich, 22. – 25.08.2018.

Katschnig, T. & Geppert, C.: Implizite Einstellungen von Lehrenden zu ihren Schüler/innen und deren Auswirkungen auf die Entwicklung der Bildungsaspirationen von Lernenden. Vortrag im Rahmen des Kongresses der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen | ÖFEB 2017 „Bildung: leistungsstark . chancengerecht . inklusiv?“ an der Pädagogischen Hochschule Vorarlberg, Österreich, 20. – 22.09. 2017.

Knapp, M. & Kilian, M.: Kind-Eltern-LehrerInnen-Gespräche (KEL) – Die Wahrnehmungen und Erfahrungen von SchülerInnen, Eltern & LehrerInnen mit den KEL-Gesprächen in der Neuen Niederösterreichischen Mittelschule. Vortrag im Rahmen des Kongresses der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen | ÖFEB 2017 „Bildung: leistungsstark . chancengerecht . inklusiv?“ an der Pädagogischen Hochschule Vorarlberg, Österreich, 20. – 22.09. 2017.

Katschnig, T. & Hastedt, D.: The Importance of School Safety for the Achievement of Immigrant Students Worldwide. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2017 “Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of policy and educational research” am University College UCC, Kopenhagen, Dänemark, 21. – 25.08.2017.

Geppert, C. & Hörmann, B.: The Transition From Primary to Secondary School: Results From a Mixed-Methods Study On Student Self-Concept and Supportive School Climate. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2017 “Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of policy and educational research” am University College UCC, Kopenhagen, Dänemark, 21. – 25.08.2017.

Geppert, C. & Katschnig, T.: Emotions and the Role of Teachers for their Students´ Aspirations. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2017 “Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of policy and educational research” am University College UCC, Kopenhagen, Dänemark, 21. – 25.08.2017.

Kilian, M.: A Longitudinal Perspective on Unfolding Social Relationships in the Classroom to Develop Students´ Learning During Secondary I. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2017 “Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of policy and educational research” am University College UCC, Kopenhagen, Dänemark, 21. – 25.08.2017.

Kilian M. & Knapp, M.: Reducing extracurricular learning efforts in school reform? – An analysis and discussion of the Austrian experience in introducing a new school type in Secondary I. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2017 “Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of policy and educational research” am University College UCC, Kopenhagen, Dänemark, 21. – 25.08.2017.

Knapp, M., Kilian, M., Katschnig, T. & Geppert, C.: Ruptures in the Learning Culture? An Analysis of Students’ Perceptions of the Transition from Secondary I to Secondary II. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2017 “Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of policy and educational research” am University College UCC, Kopenhagen, Dänemark, 21. – 25.08.2017.

Hopmann, S. & Knapp, M.: School Leadership as Gap Management: School Leadership Pathways in Times of Transforming Curriculum Traditions. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2017 “Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of policy and educational research” am University College UCC, Kopenhagen, Dänemark, 21. – 25.08.2017.

Geppert, C.: Heterogeneity Revisited. New Ways to Think about Our Classmates. Vortrag im Rahmen der Kaleidoscope 2017-Konferenz an der Faculty of Education der Universität Cambridge, England, 01. – 02. 06.2017.

Geppert, C.: Implicit and explicit attitudes and the role of teachers for their students’ aspirations. Vortrag im Rahmen der STORIES 2017 (Students‘ Ongoing Research in Educationl Studies)-Konferenz am Department of Education der Universität Oxford, England, 14. – 15. 03.2017.

Geppert, C. & Knapp, M.: Ein Überblick über die NOESIS-Studie und zentrale Ergebnisse. NOESIS meets WissGem: Austauschtreffen an der Universität Tübingen, Deutschland, 20.02.2017.

Geppert, C.: Heterogenität im Klassenraum – eine Ressource? Zur Frage, wie sprachliche Diversität in der Klasse die Entwicklung von (Mit)SchülerInnen beeinflussen kann. Vortrag im Rahmen der Tagung der ÖFEB-Sektion Empirische Pädagogische Forschung „Forschung trifft Praxis: Was kann Methode leisten?“ an der KPH Graz und der PH Steiermark, 14. – 15. 10.2016.

Katschnig, T., Geppert, C., Knapp, M. & Kilian, M.: Die Neue Mittelschule (NMS) aus Elternsicht – ein Vergleich vor und nach der NMS-Zeit. Posterpräsentation im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2016 „Empirisch pädagogische Forschung in inklusiven Zeiten – Professionalisierung, Konzeptualisierung, Systementwicklung“ an der Universität Rostock, Deutschland, 19. – 21.09.2016.

Knapp, M., Kilian, M., Geppert, C. & Katschnig, T.: Eine Untersuchung über die ersten Erfahrungen mit den KEL-Gesprächen in der Neuen Mittelschule. Vortrag im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2016 „Empirisch pädagogische Forschung in inklusiven Zeiten – Professionalisierung, Konzeptualisierung, Systementwicklung“ an der Universität Rostock, Deutschland, 19. – 21.09.2016.

Kilian, M.: Stability and Change in Students’ Learning Motivation: The Role of Social Relationships. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2016 „Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers“ am University College Dublin, Irland, 22. – 26.08.2016.

Forghani-Arani, N.: Negativity of experience and Teachers’ learning: educative value of discontinuities in translocational classrooms. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2016 „Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers“ am University College Dublin, Irland, 22. – 26.08.2016.

Katschnig, T., Kilian, M., Geppert, C., Knapp, M. & Werkl, T.: The Transition from Lower Secondary to Upper Secondary School: Challenges and Chances for 9th Graders in Austria. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2016 „Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers“ am University College Dublin, Irland, 22. – 26.08.2016.

Knapp, M. & Hopmann, T.: School Leadership as Gap Management: School Leadership Pathways in Times of Transforming Curriculum Traditions. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2016 „Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers“ am University College Dublin, Irland, 22. – 26.08.2016.

Knapp, M., Kilian, M., Werkl, T., Geppert, C. & Katschnig, T.: The Student-Parent-Teacher Conference – a tool for improving the participation of students and parents in the New Middle School? Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2016 „Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers“ am University College Dublin, Irland, 22. – 26.08.2016.

Knapp, M.: Democracy and the End of Schooling. Vortrag im Rahme des Workshops „Democracy & Education“ an der Universität Wien, Österreich, 12. – 13.05.2016.

Kilian, M., Geppert, C., Knapp, M,; Katschnig, T.: The Development of Relationships in Class and Students‘ Well-Being at School During Lower Secondary. Vortrag im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2016 „Public Scholarship to Educate Diverse Democracies“ in Washinghton DC, USA, 08. – 12.04.2016.

Geppert, C.: The Evaluation of the New Middle School in Lower Austria. Vortrag im Rahmen des Workshops „Was macht Schule? What do schools do?“ an der Universität Wien, Österreich,  09. – 10.12.2015.

Kilian, M., Knapp, M., Geppert, C. & Katschnig, T.: Lernmotivation in individualisierten Lernräumen. Vortrag im Rahmen des Kongresses der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen | ÖFEB 2015 „Lernräume gestalten“ an der Universität Klagenfurt, Österreich, 31.08. – 01.09.2015.

Geppert, C., Feichter, H. J., Krainz, U., Knapp, M., Kilian, M. & Katschnig, T.: Strategien individualisierten Unterrichtens. Vortrag im Rahmen des Kongresses der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen | ÖFEB 2015 „Lernräume gestalten“ an der Universität Klagenfurt, Österreich, 31.08. – 01.09.2015.

Geppert, C. & Feichter, H.: School Reform and Students’ Perspectives on Teaching. Vortrag im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2015 „Toward Justice. Culture, Language, and Heritage in Education Research and Praxis” in Chicago, Illinois, USA, 16. – 20. 04. 2015.

Geppert, C., Rosenmund, M. & Brisch, N. M.: Probably trivial but Apparently Not Obvious: Mixed-Methods Research as a Matter of Levels of Explanation and Units of Analysis. Roundtablepräsentation im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2015 „Toward Justice. Culture, Language, and Heritage in Education Research and Praxis” in Chicago, Illinois, USA, 16. – 20. 04. 2015.

Kilian, M., Katschnig, T., Geppert, C. & Knapp, M.: Ja, ich lerne noch weiter! Oder doch nicht? Lernmotivation von 10–14jährigen SchülerInnen unter Berücksichtigung des innerschulischen wie außerschulischen Umfeldes. Vortrag im Rahmen der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung | GEBF 2015  an der Ruhr Universität Bochum, Deutschland, 11. – 13.03.2015.

Knapp, M., Katschnig, T., Geppert, C. & Kilian, M.: Die Klasse als soziale Ressource – Kompositionseffekte der Schulklasse auf die akademische Lernmotivation in der Sekundarstufe I. Vortrag im Rahmen der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung | GEBF 2015  an der Ruhr Universität Bochum, Deutschland, 11. – 13.03.2015.

Knapp, M. & Kilian, M.: Symposium Heterogenität im Kontext von sozialen Beziehungen und Lernmotivation. Organisation und Teilnahme im Rahmen der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung | GEBF 2015  an der Ruhr Universität Bochum, Deutschland, 11. – 13.03.2015.

Geppert, C., Katschnig, T. & Forghani-Arani, N.: Hidden Biases – Teachers and their Expectations towards Students with Migrant Background. Vortrag im Rahmen der Konferenz „Teachers Matter – But how?“ an der Linnaeus University Teleborgs Slott, Växjö, Schweden, 23. – 24.10.2014.

Feichter, H. J., Geppert, C., Knapp, M., Katschnig, T., Kilian, M. & Krainz, U.: Alles neu und doch Routine? Unterrichtserfahrungen von SchülerInnen an Niederösterreichischen Mittelschulen. Vortrag im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2014 „Der Forschung / Der Lehre / Der Bildung“ an der Universität Hamburg, Deutschland, 15. – 17.09.2014.

Knapp, M., Geppert, C., Kilian, M. & Katschnig, T.: Ich lerne leicht und schnell – Akademisches Selbstkonzept, Lernmotivation und schulische Leistung im Verlauf der Neuen Mittelschule in Niederösterreich – eine längsschnittliche Analyse betreffend der Struktur des akademischen Selbstkonzeptes und seiner Beziehung zur Lernmotivation. Posterpräsentation im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2014 „Der Forschung / Der Lehre / Der Bildung“ an der Universität Hamburg, Deutschland, 15. – 17.09.2014.

Kilian, M., Knapp, M., Katschnig, T. & Geppert, C.: Was möchtest du nach der Neuen Mittelschule machen? Die Entwicklung schulischer Aspirationen bei SchülerInnen der Neuen Mittelschule (Sek. I) und die Bedeutung von inner- und außerschulischen Ressourcen. Vortrag im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2014 „Der Forschung / Der Lehre / Der Bildung“ an der Universität Hamburg, Deutschland, 15. – 17.09.2014.

Knapp, M., Katschnig, T., Geppert, C., Kilian, M. & Feichter, H. J.: Der Standort macht den Unterschied! – Schulische Aspirationen an Niederösterreichischen Mittelschulen im Passungsfeld von SchülerInnen-, LehrerInnenerwartung und den Merkmalen des schulischen Umfeldes. Vortrag im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2014 „Der Forschung / Der Lehre / Der Bildung“ an der Universität Hamburg, Deutschland, 15. – 17.09.2014.

Katschnig, T., Kilian, M., Geppert, C., Knapp, M. & Feichter, H. J.: Der Einfluss der „Signifikanten Anderen“ auf die Lernmotivation und das Selbstkonzept 10-14-jähriger SchülerInnen im Längsschnitt (NOESIS-Projekt). Vortrag im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2014 „Der Forschung / Der Lehre / Der Bildung“ an der Universität Hamburg, Deutschland, 15. – 17.09.2014.

Keser Aschenberger, F.: In Pursuit of Student Voice: Student Participation in Schooling in Austria. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2014 „The Past, the Present and the Future of Educational Research” an der Universität Porto, Portugal, 02. – 05.09.2014.

Geppert, C. & Bauer-Hofmann, S.: School Reform in the Field of Tension Between Inner- and Out-Of-School Resources. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2014 „The Past, the Present and the Future of Educational Research” an der Universität Porto, Portugal, 02. – 05.09.2014.

Hopmann, S.T. & Knapp, M.: Curriculum Traditions, Changing Evaluation Parameters, and School Leadership Pathways. Symposiumsbreitrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2014 „The Past, the Present and the Future of Educational Research” an der Universität Porto, Portugal, 02. – 05.09.2014.

Geppert, C., Werkl, T., Kilian, M., Katschnig, T., Knapp, M.: Which Schooltype to Choose? School Choices in Times of Educational Change. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2014 „The Past, the Present and the Future of Educational Research” an der Universität Porto, Portugal, 02. – 05.09.2014.

Knapp, M., Geppert, C., Kilian, M. & Katschnig, T.: Change And Transformation Of Academic Self-concept And Academic Motivation During The New Middle School. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2014 „The Past, the Present and the Future of Educational Research” an der Universität Porto, Portugal, 02. – 05.09.2014.

Kilian, M., Knapp, M. & Geppert, C.: Teenagers` Educational Aspirations from a Longitudinal Perspective. Posterpräsentation im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2014  „The Power of Education Research for Innovation in Practice and Policy“ in Philadelphia, USA, 03. –  07.04.2014.

Knapp, M. & Kilian, M.: The Geography of School Choice: A Multilevel Perspective on the Transition From Elementary to Secodary School. Vortrag im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2014  „The Power of Education Research for Innovation in Practice and Policy“ in Philadelphia, USA, 03. – 07.04.2014.

Forghani-Arani, N., Geppert, C. & Katschnig, T.: Hidden Biases of “Good Nonimmigrant Teachers”: Implicit Attitudes, Explicit Expectations, and the Ethnic Achievement Gap – A Mixed-Methods Study. Roundtable Session im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2014  „The Power of Education Research for Innovation in Practice and Policy“ in Philadelphia, USA, 03. – 07.04.2014.

Forghani-Arani, N.: Teachers’ Lived Experience of Acting and (T)acting in Culturally Heterogeneous Classrooms. Roundtable Session im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2014  „The Power of Education Research for Innovation in Practice and Policy“ in Philadelphia, USA, 03. – 07.04.2014.

Katschnig, T.: How Do Parents Decide? Focusing School Choices in Times of Educational Change. Roundtable Session im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2014  „The Power of Education Research for Innovation in Practice and Policy“ in Philadelphia, USA, 03. – 07.04.2014.

Knapp, M.: The Importance of Regional Factors for School Choice: An Empirical Linkage of Micro and Macro Levels. Roundtable Session im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2014  „The Power of Education Research for Innovation in Practice and Policy“ in Philadelphia, USA, 03. – 07.04.2014.

Kilian, M.: Constellations of In- and Out-of-School Resources Influencing Students` Educational Aspirations in New Middle Schools From a Longitudinal Perspective. Roundtable Session im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2014  „The Power of Education Research for Innovation in Practice and Policy“ in Philadelphia, USA, 03. – 07.04.2014.

Geppert, C.: How Do Students With Different Profiles Develop in an Inclusive School Setting? Roundtable Session im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2014  „The Power of Education Research for Innovation in Practice and Policy“ in Philadelphia, USA, 03. – 07.04.2014.

Geppert, C., Katschnig, T., Knapp, M. & Kilian, M.: Success Stories in Transitions. Roundtable Session im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2014  „The Power of Education Research for Innovation in Practice and Policy“ in Philadelphia, USA, 03. – 07.04.2014.

Geppert, C., Bauer-Hofmann, S., Katschnig, T., Kilian, M. & Knapp, M.: Schul(reform) im Spannungsfeld inner- und außerschulischer Ressourcen – Ergebnisse der NOESIS-Studie zur aktuellen Hausaufgabensituation in den Neuen Niederösterreichischen Mittelschulen (Längsschnitt). Posterpräsentation im Rahmen der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung | GEBF 2014  „Die Perspektiven verbinden“ an der Goethe-Universität Frankfurt am Main, Deutschland, 03. – 05.03.2014.

Knapp, M., Geppert, C., Kilian, M. & Katschnig, T.: „Die Klasse bringt`s!“ – Kompositionseffekte der Schulklasse auf die Veränderung der akademischen Aspiration in der Sekundarstufe I. Vortrag im Rahmen der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung | GEBF 2014  „Die Perspektiven verbinden“ an der Goethe-Universität Frankfurt am Main, Deutschland, 03. – 05.03.2014.

Hörmann, B. & Forghani-Arani, N.: Lived Experience of Schooling from two Perspectives. Doing Classroom Research with a Phenomenologically Oriented Approach. Vortrag im Rahmen der Nordic Educational Research Association | NERA 2014 “Education for Sustainable Development” in Lillehammer, Norwegen, 05. – 07.03.2014.

Knapp, M., Kilian, M., Geppert, C. & Katschnig, T.: School Choice under Regional Conditions – The Empirical Nexus of Micro- and Macro Level. Vortrag im Rahmen der Nordic Educational Research Association | NERA 2014  “Education for Sustainable Development” in Lillehammer, Norwegen, 05. – 07.03.2014.

Kilian, M., Geppert, C., Katschnig, T. & Knapp, M.: Students‘ Educational Aspirations in New Middle Schools and the Influence of their Family Resources from a Longitudinal Perspective. Vortrag im Rahmen der Nordic Educational Research Association | NERA 2014  “Education for Sustainable Development“ in Lillehammer, Norwegen, 05. – 07.03.2014.

Geppert, C., Katschnig, T. & Kilian, M.: Losing Joy in School Life. Eine Längsschnittanalyse zum Verlust der Schulfreude in der Sekundarstufe I. Vortrag im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2013 | Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung der DGfE „Empirische Bildungsforschung und evidenzbasierte Reformen im Bildungswesen“ an der Technischen Universität Dortmund, Deutschland, 25. – 27.09.2013.

Katschnig, T.,  Geppert, C. & Forghani-Arani, N.: Implizit vs. Explizit. Wie sich versteckte Einstellungen von Lehrenden auf die Prognosen ihrer SchülerInnen auswirken. Vortrag im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2013 | Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung der DGfE „Empirische Bildungsforschung und evidenzbasierte Reformen im Bildungswesen“ an der Technischen Universität Dortmund, Deutschland, 25. – 27.09.2013.

Knapp, M.: Regionales Bildungsverhalten am Übergang von der Grundschule in die Sekundarstufe I in Niederösterreich. Eine mehrebenenanalytische Untersuchung im Rahmen der NOESIS-Studie. Posterpräsentation im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2013 | Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung der DGfE „Empirische Bildungsforschung und evidenzbasierte Reformen im Bildungswesen“ an der Technischen Universität Dortmund, Deutschland, 25. –  27.09.2013.

Forghani-Arani, N., Katschnig, T. & Geppert, C.: Hidden Biases of ‘Good Teachers’; Non-immigrant Teachers’ Implicit Attitudes, Immigrant Students’ Self-Concept and Academic Aspirations. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2013 „Creativity and Innovation in Educational Research“ an der Bahçeşehir Universität Istanbul, Türkei, 10. – 13.09.2013.

Forghani-Arani, N., Geppert, C. & Katschnig, T.: Beyond Political Correctness and Social Desirability; ‘Good’ Teachers’ Biased Attitudes and the Ethnic Achievement Gap. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2013 „Creativity and Innovation in Educational Research“ an der Bahçeşehir Universität Istanbul, Türkei, 10. – 13.09.2013.

Geppert, C., Kilian, M. & Katschnig, T.: Precious Resources of Students in a New School Model. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2013 „Creativity and Innovation in Educational Research“ an der Bahçeşehir Universität Istanbul, Türkei, 10. – 13.09.2013.

Geppert, C. & Hörmann, B.: The Transition From Primary to Secondary School: Results From a Mixed-Methods Study On Student Self-Concept and Supportive School Climate. Vortrag im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2013 “Education and Poverty: Theory, Research, Policy, and Praxis” in San Francisco, USA, 27.04. – 01.05.2013.

Geppert, C., Bauer-Hofmann, S. & Werkl, T.: Shadow Education under the Pressure of School Reforms. Vortrag im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2013 “Education and Poverty: Theory, Research, Policy, and Praxis” in San Francisco, USA, 27.04. – 01.05.2013.

Geppert, C.: Übertrittsmuster niederösterreichischer SchülerInnen an der Bildungsübertrittsschwelle zur Sekundarstufe I. Vortrag im Rahmen der Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen | ÖFEB 2012 „Lernen in der/ für die Praxis durch Forschung“ an der Pädagogischen Hochschule Oberösterreich, Österreich, 09. – 10.11.2012.

Katschnig, T., Kilian, M. & Geppert, C.: Career Aspirations of 6th Grade Students in Austria (longitudinal study). Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2012 „The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All“ an der Universität Cadiz, Spanien, 17. – 18.09.2012.

Geppert, C.: The Need to Search for Configurations. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2012 „The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All“ an der Universität Cadiz, Spanien, 17. – 18.09.2012.

Katschnig, T., Geppert, C., Kilian, M. & Feichter, H.: Das Evaluationsprojekt NOESIS. Symposium im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2012 an der Universität Bielefeld, Deutschland, 10. – 12.09.2012.

Feichter, H.: Gemeinsam und mitunter doch einsam? Lernen und Kooperation im offenen Unterricht an Niederösterreichischen Mittelschulen. Vortrag im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2012 an der Universität Bielefeld, Deutschland, 10. – 12.09.2012.

Geppert, C.: Shadow Education – ein Muss, ein Wunsch, ein Thema? Vortrag im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2012 an der Universität Bielefeld, Deutschland, 10. – 12.09.2012.

Katschnig, T. & Kilian, M.: Kooperation und Klassenklima – bedingt das eine das andere? Vortrag im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2012 an der Universität Bielefeld, Deutschland, 10. – 12.09.2012.

Forghani-Arani, N. & Hörmann, B.: Immigrant Students’ and Non-Immigrant Teachers’ Experiences of Classroom Instruction; Meaning-Making in Heterogeneous Classrooms. Vortrag im Rahmen des Annual Meetings der American Educational Research Association | AERA 2012 „Non Satis Scire: To Know Is Not Enough“ in Vancouver, Kanada, 13. – 17.04.2012.

Retzl, M.: Democracy as a Basic Principle for Educational Change. Vortrag im Rahmen der Konferenz Students’ Ongoing Research In Education Studies | STORIES 2012 an der Universität Oxford, England, 14. – 15.03.2012.

Geppert, C.: The Importance of Setting in School Development Research. Vortrag im Rahmen des NFPF/NERA’S 40th Congress „Everyday life, education and their transformations in a Nordic and globalized context“ an der Aarhus University Kopenhagen, Dänemark, 08. – 10.03.2012.

Feichter, H.: Student Research requires the Cooperation of Students, Teachers and Researchers. Not as easy as that! Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2011, „Urban Education“ an der Freien Universität Berlin, Deutschland, 12. – 16.09.2011.

Forghani-Arani, N. & Hörmann, B.: Teachers’ and Students’ Experience of Instruction; Meaning-Making in Hererogeneous Classrooms. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2011, „Urban Education“ an der Freien Universität Berlin, Deutschland, 12. – 16.09.2011.

Forghani-Arani. N.: Teaching in Hereogeneous Classrooms; The Play of Reason and Unreason. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2011, „Urban Education“ an der Freien Universität Berlin, Deutschland, 12. – 16.09.2011.

Hörmann, B.: Process of Marginalization on the Context of Student Assessment Tests and Standardization. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2011, „Urban Education“ an der Freien Universität Berlin, Deutschland, 12. – 16.09.2011.

Hörmann, B.: Students’ persecptions of Marginalization within the Classroom. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2011, „Urban Education“ an der Freien Universität Berlin, Deutschland, 12. – 16.09.2011.

Katschnig, T., Geppert, C. & Kilian, M.: Transitions and School Careers (a longitudinal study). Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2011, „Urban Education“ an der Freien Universität Berlin, Deutschland, 12. – 16.09.2011.

Retzl, M.: Improving Schools Trough Democratic School, Familiy and Community Involvement. Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2011, „Urban Education“ an der Freien Universität Berlin, Deutschland, 12. – 16.09.2011.

Katschnig, T. & Geppert, C.: Vom Innerschulischen zum Außerschulischen – erste Ergebnisse zum NOESIS-Transitions-Projekt (Längsschnittstudie 2010 – 2014). Vortrag im Rahmen der Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung | AEPF 2012 an der Universität Klagenfurt, Österreich, 05. – 07.09.2011.

Forghani-Arani. N.: „Intercultural Competence and Pedagogical Tact, Teachers‘ Narratives of Handling Cultural Diversity.“ Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2010 „Education and Cultural Change“ an der Universität Helsinki, Finnland, 23. – 27.08.2010.

Forghani-Arani. N. & Kirova, A.: „The Experience of Intercultural Foreignness and Otherness in Teaching.“ Vortrag im Rahmen der International Human Science Research Conference | IHSRC 2010 „Giving Voice to Experience“ an der Seattle University, USA, 04. – 08.08.2010.

Feichter, H.: „Possibilities and Limitations of Student-Research for School Development.“ Vortrag im Rahmen der European Conference on Educational Research | ECER 2009, „Theory and Evidence in European Educational Research“ an der Universität Wien, Österreich 25. – 30.09.2009.